بازی رومیزی ریسک

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک

بازی رومیزی ریسک یک بازی استراتژیک فوق‌العاده جذاب و پرطرفدار است که به شکل چند نفره و روی صفحه بازی می‌شود. بیش‌تر از پنجاه سال پیش، یک فیلم‌ساز و نویسنده‌ی فرانسوی به نام آلبرت لاموریس که در سال ۱۹۵۶ برنده‌ی جایزه کن و اسکار شده بود، بازی ریسک را طراحی کرد و ساخت. نزدیک به دو سال بعد هم شرکتی خوش‌نام در آمریکا به نام برادران پارکر که از تولیدکنندگان مطرح بازی و اسباب‌بازی بودند، این بازی را از آقای لاموریس خریدند و با ایجاد کمی تغییرات در ساختار و قوانین بازی، نامش را ریسک! بازی سلطه بر جهان گذاشته و به تولید انبوه رساندند. قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

در این بازی جذاب، تمرکز و هدف اصلی هر بازیکن در این است که بر کل جهان سلطه پیدا کند. شما به عنوان فرمانده‌ی نیروی ارتش باید برای رسیدن به این هدف، به ترتیب نیروهای دشمنان خود را نابود و از بازی حذف نمایید و به مرور، تمام مناطق موجود روی نقشه را تصرف کنید. در این بازی هر کدام از بازیکنان، صاحب ارتش‌هایی است که آن‌ها را برای تصرف به سمت سرزمین‌هایی سازمان‌دهی و هدایت می‌کند که در اختیار  دشمن است و با این کار در تلاش است تا به گسترش قلمرو خود بپردازد.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسکقوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

در بازی رومیزی ریسک هم مانند بسیاری از بازی‌های دیگر، یکی از فاکتورهایی که برای برنده شدن نیاز دارید، فاکتور شانس است. اما از آن مهم‌تر منطق درست و استراتژی‌های زیرکانه است. اگر در این بازی استراتژیک، منطقی بازی کرده و دست به انتخاب استراتژی‌های درست بزنید، و البته اگر منطق و شیوه‌ی درست شما با چاشنی شانس همراه باشد، آن‌وقت حتی خواهید توانست تا در برابر بازیکنان باتجربه هم پیروز بشوید.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

ابزارهای بازی ریسک

بازی ریسک دارای تعداد زیادی مهره، به همراه پنج تاس، ۴۲ کارت و البته یک نقشه از دنیا است.

نقشه‌ی دنیا در این بازی مشتمل بر شش قاره به نام‌های آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا، آسیا، اروپا و استرالیا است که به ۴۲ منطقه و یا کشور تقسیم شده است و با نام‌هایی مانند مانند ماداگاسکار، خاورمیانه، افغانستان و سایر نام‌ها شناخته می‌شوند. این ۴۲ منطقه که متناظر با ۴۲ کارت هستند، در بعضی از موارد هم‌خوانی با نقشه‌ی واقعی جهان ندارند.

بازی رومیزی ریسک، به شیوه‌ی گروهی انجام شده و در هر نوبت دو الی شش بازیکن می‌توانند در آن بازی کرده و به رقابت با یک‌دیگر برای سلطه بر دنیا بپردازند.

نیروهای ارتش در این بازی که به وسیله‌ی مهره‌ها با اندازه‌های گوناگون نشان داده می‌شوند، شش دسته هستند. بازیکن‌ها رنگ خود را انتخاب می‌کنند. هر کدام از دسته‌ها، مشتمل بر سه بخش توپخانه، سواره‌نظام و پیاده‌نظام است که هر کدام از آن‌ها به ترتیب با ده، پنج و یک واحد ارتش برابری می‌کنند. به عبارت دیگر، یک مهره‌ی توپخانه برابر با ده پیاده نظام و یک مهره‌ی سواره‌نظام برابر با پنج پیاده‌نظام است.

۴۲ کارت هم به تعداد کشورها در بازی رومیزی ریسک وجود دارد که هر کارت کارت ریسک نامیده می‌شود. بر روی هر کارت ریسک دو تصویر وجود دارد. تصویر اول یکی از کشورهایِ روی نقشه است و تصویر دیگر، نشان‌دهنده‌ی پیاده‌نظام، توپخانه یا سواره‌نظام، یعنی یکی از سه واحد ارتش.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسکقوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

در بازی رومیزی ریسک، پنج عدد تاس هم وجود دارد. سه تاس برای بازیکن حمله‌کننده و دو تاس برای بازیکن دفاع کننده (این دو را جلوتر توضیح خواهیم داد).

دو عدد کارت موسوم به جوکر هم در اغلب نسخه‌های بازی ریسک وجود دارد. بر روی هر کدام از این کارت‌های جوکر، تصویر هر سه واحد ارتش وجود دارد.

تعداد بازیکنان مشخص می‌کند که تعداد مهره‌های هر کدام‌شان در آغاز بازی چه تعدادی باشد. به لیست زیر دقت کنید:

دو بازیکن: هر بازیکن ۴۰ مهره.

سه بازیکن: هر کدام ۳۵ مهره.

چهار بازیکن: هر کدام ۳۰ مهره.

پنج بازیکن: هر کدام ۲۵ مهره.

شش بازیکن: هر کدام ۲۰ مهره.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

شروع بازی

کشورهای بازی در آغاز به این شکل اشغال می‌شوند که بازیکنان تاس می‌ریزند و هر کسی که بالاترین عدد تاس را بیاورد، می‌تواند یکی از مناطق بازی را انتخاب کند. او با قرار دادن مهره بر روی کشوری که هنوز توسط دیگر بازیکنان اشغال نشده باشد، انتخاب خود را مشخص می‌کند. بعد از آن دیگر بازیکنان در جهت عقربه‌های ساعت و با همین روش، کشورهای دیگر را اشغال می‌کنند. این روند تا زمان اشغال شدن تمام کشورها ادامه پیدا می‌کند. بسته به تعداد نفرات، هر بازیکن می‌تواند تعداد خاصی از کشورها را اشغال نماید. مثلاً اگر بازیکنان دو نفر باشند، هر کدام ۲۱ کشور و اگر شش نفر باشند، هر کدام هفت کشور را اشغال خواهند کرد.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

البته در بازی رومیزی ریسک، روش دیگری هم برای انتخاب کشورها وجود دارد. این روش بسیار سریع‌تر است. به این صورت انجام می‌شود که در ابتدا، تمام ۴۲ کارت بُر زده شده و به طور تصادفی بین بازیکنان تقسیم می‌شود. بنابراین هر کدام از کارت‌ها و البته، کشورهایی که کارت‌ها نماینده‌ی آن‌ها هستند، بین تمام بازیکنان تقسیم می‌شوند. در این حالت هم هر بازیکن مهره‌های خود را بر روی کشورهایی که کارت‌شان را تصاحب کرده، می‌گذارد.

خب، هنور مهره‌هایی زیادی در دست بازیکنان باقی مانده است که باید به مرور بر روی نقشه و در سراسر بازی پخش شوند. در مرحله‌ی بعدی، بازیکنان به ترتیب با گذاشتن یک مهره‌ی دیگر بر روی یکی از کشور‌هایی که تصاحب کرده‌اند، آن را تقویت می‌کنند. این شیوه تا جایی ادامه پیدا می‌کند که تمام مهره‌ها بر روی نقشه قرار بگیرند. آن‌وقت می‌توانیم وضعیت اولیه‌ی نقشه‌ی قدرت‌های دنیا را ببینیم که چطور شکل گرفته است.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

هر بازیکن وقتی که نوبت‌اش می‌شود، به منظور پیشبرد اهدافش این سه کار را انجام می‌دهد که آن‌ها را به تفصیل شرح خواهیم داد:

  1. ارتش جدیدی دریافت کرده و آن‌ها را در کشورهای خود مستقر می‌کند.
  2. به دشمنان حمله می‌کند.
  3. نیروهای ارتش خود را مابین کشور‌های تحت سلطه‌ی خود جابه‌جا می‌نماید.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

۱. دریافت کردن ارتش جدید و استقرار آن

در ابتدای هر نوبت، بازیکنان با توجه به سابقه و کیفیت بازی، تعدادی نیروی پیاده‌نظام دریافت می‌نماید. قوانینی که تعیین‌کننده‌ی تعداد این سربازها هستند، به شرح زیر هستند:

در ازای سه کشور تحت حاکمیت خود، یک سرباز جدید دریافت می‌کنید. تعداد کل سربازان دریافتی عبارت است از تعداد کشورهای تحت سلطه تقسیم بر سه. مثلاً با داشتن ۱۶ کشور، ۳ سرباز پیاده‌نظام دریافت خواهید کرد.

وقتی که بازی ریسک جریان می‌یابد، با روش‌های گوناگونی که شرح داده خواهد شد، بازیکنان تعدادی کارت ریسک به دست خواهند آورد. وقتی که بازیکن نوبتش می‌شود می‌تواند در ازای این کارت‌ها، سرباز پیاده‌نظام دریافت نماید. هر کدام از این کارت‌ها یک یا دو ستاره هستند. بازیکنان می‌توانند به اندازه‌ای که نیاز دارند، کارت داده و در ازای آن سرباز پیاده‌نظام تحویل بگیرند. تعداد ستاره‌هایی که در کارت‌های پرداختی بازیکنان وجود دارد تعیین می‌کند که در این معامله چه تعدادی سرباز باید تحویل بگیرند. در تصویر زیر به خوبی می‌توانید بینید که به ازای هر تعداد از ستاره‌ها، چند سرباز باید به بازیکن داده شود.

برای این‌که بهتر با نحوه‌ی تقسیم سربازان آشنا شوید، دو مثال برای‌تان می‌آوریم.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسکقوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

مثال اول: تیم زرد سه کارت تحویل می‌دهد که مجموعاً دارای چهار ستاره است. بنابراین، تیم زرد می‌تواند در ازای این دو کارت (که در حقیقت به معنای چهار ستاره است)، هفت سرباز بگیرد.

مثال دوم: تیم قرمز چهار کارت تحویل می‌دهد مجموعاً دارای هفت ستاره است. بنابراین، تیم قرمز می‌تواند در ازای این چهار کارت (که در حقیقت به معنای هفت ستاره است)، هفده سرباز بگیرد.

نکته: اگر کسی دارای پنج کارت یا بیش‌تر باشد، باید حتماً تعدادی از آن‌ها را استفاده نموده و سرباز پیاده‌نظام دریافت نماید تا تعداد کارت‌ها به زیر پنج برسد.

بنابراین هر زمان که کارت‌ها با نیروهای جدید جا‌به‌جا شدند، بازیکنان می‌توانند این نیروهای جدید. را بر روی کشورهای تحت سلطه‌ی خود پخش کرده و یا بسته به استراتژی خود، بر روی یکی از کشور‌ها بچینند.

در صورتی که بتوانید بر همه‌ی کشورهای یکی از ۶ قاره تسلط بیابید به طوری که هیچ‌کدام از نیروهای دیگر بازیکنان در آن قاره حضور نداشته باشند، به عنوان جایزه، تعدادی نیروی پیاده‌نظام جدید دریافت خواهید کرد. تعداد نیروهای دریافتی به این شرح است که برای تسلط بر قاره‌ی آسیا هفت نیرو، قاره اروپا و آمریکای شمالی پنج نیرو، آفریقا سه نیرو و قاره‌های آمریکای جنوبی و استرالیا هم دو نیرو دریافت خواهید کرد. در این مرحله بازیکنان می‌توانند حداقل سه تا از نیروهای جدید خود را به بازی ریسک وارد نمایند.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

همان‌طور که گفته شد، بازیکنان می‌توانند در ابتدای هر نوبت و در ازای تحویل دادن کارت‌هایی که در جریان بازی به دست آورده‌اند، نیروهای جدیدی را دریافت نمایند. در صورتی که مالک یک یا چند تا از کشورهایی که روی کارت کشیده شده است باشید، آن‌وقت دو سرباز اضافی هم می‌گیرید. البته این دو نیرو را تنها در کشورهای روی کارت می‌توانید استقرار بدهید. بعد از این‌که نیروهای جدید را دریافت نمودید، در ابتدای هر نوبت باید آن‌ها را وارد بازی کرده و به دلخواه و در کشورهای خود آن‌ها را مستقر نمایید.

.

۲. حمله به دشمنان

باید به دشمنان حمله کنید تا مناطق تحت سلطه‌ی خود را گسترش دهید. البته طبق. قوانین بازی تنها می‌توانید به کشورهای همسایه خود و یا کشورهایی حمله نمایید که به آن‌ها. دسترسی دریایی دارید. مثلاً این امکان وجود ندارد که از استرالیا به افغانستان حمله نمایید.. دسترسی‌های دریایی هم روی نقشه و به شکل نقطه‌چین یا خط‌چین معین گردیده است.. مثلاً این امکان وجود دارد که با استفاده از مسیر دریایی، از طریق شرق آفریقا به خاورمیانه حمله نمایید.

هر بازیکن می‌تواند در نوبت خود، با در نظر گرفتن شروط ذکر شده، به هر کدام از دیگر بازیکنان. و به هر تعدادی که می‌خواهد حمله نماید. البته حمله کردن اختیاری است و این امکان وجود دارد. که بنا بر دلایلی، بازیکنی تصمیم بگیرد که حمله نکند. وقتی که کشور هدف خود را مشخص. کردید، باید تصمیم بگیرید که چه تعداد از نیروهای نظامی‌تان در این حمله حضور داشته باشد.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

نکته: وقتی از یک کشور حمله می‌کنید، حتماً باید یکی از واحدهای ارتش خود را در آن کشور باقی. نگه دارید. یعنی یکی از واحدهای ارتش، مسئولیت حفظ کشور مبدأ حمله را به عهده خواهد داشت. در واقع. می‌توان گفت که در طول جریان بازی، و حتی در زمان حمله، هیچ کشوری نباید خالی و اشغال نشده باقی بماند.

.

تعیین نتیجه‌ی حمله در بازی ریسک

تاس‌ها تعیین‌کننده‌ی نتیجه‌ی حمله هستند. بازیکنی که حمله را صورت می‌دهد، می‌تواند. بنا بر اندازه‌ی ارتش خود و حداکثر سه تاس بریزد. اگر او با استفاده از یک ارتش حمله نماید، یک. تاس می‌تواند بریزد. دو ارتش دو تاس و اگر هم اندازه‌ی ارتش نظامی بیش‌تر باشد، می‌تواند سه تاس بریزد.

بازیکنی که کشورش مورد حمله قرار گرفته و در حال دفاع است نیز می‌تواند برای. دفاع حداکثر دو تاس بریزد. در نهایت نتیجه‌ی حمله به این صورت محاسبه خواهد شد:

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

باید بالاترین تاس‌های دو بازیکن را با هم مقایسه کنیم. اگر یکی از طرفین بازی، تنها. از یک تاس استفاده نموده باشد، در این صورت تنها یک مقایسه مابین دو تاس بالاتر انجام خواهد شد.

در صورتی که هر دو بازیکن از حداکثر تعداد تاس استفاده کرده باشند،. بنابراین دو تاس بالاتر بازیکن مهاجم را با دو تاس طرف دفاع‌کننده مقایسه خواهیم کرد.

در این مقایسه، بازیکنی که تاس پایین‌تر آورده باشد مغلوب محسوب شده و نبرد به از دست دادن یکی. از نیروهایش خواهید انجامید. در صورتی هم که تاس‌های طرفین برابر باشد، بازیکن مدافع پیروز محسوب می‌شود.

تاس‌ها هر چند تا که باشند، باید مقایسه را با همین روش تکرار نماییم.

این‌طور می‌توانیم نتیجه‌ی حمله‌ی بازیکنان را مشخص نماییم. در صورتی که بازیکن حمله کننده. توانسته باشد همه‌ی نیروهای بازیکن مدافع را شکست بدهد، آن‌وقت باید دست کم نیرویی معادل نیروهای. شرکت‌کننده در حمله را در کشور تصاحب شده استقرار دهد. با در نظر گرفتن این شرط که هیچ کشوری. نباید خالی بماند، بازیکنان می‌توانند حتی نیروهای بیش‌تری را ارسال کنند و در این مورد محدودیتی وجود ندارد.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

در این مرحله، بازیکنی که حمله کرده بوده، می‌تواند انتخاب کند که آیا از همین کشور یا هر کدام.. از کشورهایی که تحت سلطه دارد، می‌خواهد دوباره‌ی حمله‌ی جدید را آغاز نماید و یا دیگر نمی‌خواهد حمله کند.

با به پایان رسیدن حمله، اگر بازیکن بتواند دست کم یک کشور را اشغال کند، آن‌وقت. یک عدد. کارت ریسک را به عنوان جایزه دریافت خواهد کرد. البته در نظر داشته باشید. که. در یک نوبت حمله، حداکثر یک کارت ریسک را می‌توان به این شکل به دست آورد.

نکته: در صورتی که بازیکنی بتواند با استفاده از حملات خود، قلمرویی را اشغال کند که آخرین منطقه یا.. کشور بازیکن حریف باشد، به این ترتیب تمام کارت‌های بازیکن شکست خورده را هم به عنوان غنیمت دریافت خواهد کرد.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

۳. تقویت استحکامات دفاعی

هر بازیکن قبل از این‌که نوبت را به دیگری واگذار نماید، می‌تواند اقدام به جا‌به‌جایی نیروهای. نظامی مابین کشورهای تحت سلطه‌ی خود نماید. این کار می‌تواند به تقویت استحکامات. دفاعی بازیکنان در برابر حمله‌ی احتمالی بازیکنان دیگر کمک نماید.

قوانین ساخت بازی رومیزی ریسک.

در بازی رومیزی ریسک درباره‌ی میزان جابه‌جایی نیروها دو قانون وجود دارد:

بر طبق قانون اول جا‌به‌جایی نیروها تنها بین دو کشور همسایه می‌تواند رخ دهد. البته بنا بر دومین. قانون، بازیکنان می‌توانند نیروهای خود را به هر کدام از مناطق تحت سلطه‌ی خود انتقال دهند به شرطی. که در مناطق بازیکن و مابین کشورهای مبدأ و مقصد، مسیری وجود داشته باشد. پس طبق این قانون،. هیچ بازیکنی نمی‌تواند نیروهای خود را به شکلی جا‌به‌جا کند که از روی کشورهای دیگر بازیکنان عبور کنند.

دو محدودیت هم در این زمینه در بازی ریسک وجود دارد. اول این‌که شما. تنها یک‌بار می‌توانید اقدام به انتقال نیروهای خود نمایید. و دوم این‌که مطابق آن‌چه پیش. از این گفته شد، باید در هر کدام از کشورها یا مناطق خود، حداقل یک نیرو نگه دارید.

بازی های رومیزی

وقتی این سه کار توسط بازیکن انجام شد، سپس نوبت بازیکن سمت چپ او می‌شود.. یعنی ترتیب نوبت‌ها به صورت ساعت‌گرد است. این روال به همین صورت باید ادامه یابد. یعنی هر. بازیکن در نوبت خود آن‌قدر باید نیرو دریافت کند، حمله کند و به تقویت استحکامات دفاعی خود بپردازد. و نوبت به نفر بعدی برسد، تا این‌که یک بازیکن در نهایت بتواند تمامی بازیکنان دیگر را شکست داده. و نیروهای‌شان را از روی نقشه جهان حذف کرده باشد. این بازیکن برنده‌ی نهایی بازی رومیزی ریسک خواهد بود.

دوستان عزیز! در این مطلب به قوانین و نحوه ساخت بازی رومیزی ریسک پرداختیم.. امیدواریم که برای شما مفید واقع شده باشد. برای آشنایی با سایر بازی‌ها مانند. لیزرتگ و یا بازی‌های فکری مانند اتاق فرار می‌توانید از منو معرفی تفریحات استفاده نمایید.

سایر مطالب
error: