انواع زمین تنیس

انواع زمین تنیس

همان‌طور که حتماً دیده‌اید، جنس و رنگ انواع زمین تنیس با هم‌دیگر متفاوت‌اند. در واقع بعضی از انواع زمین تنیس برای سبک خاصی از بازی مناسب هستند. از لحاظ جنس کف زمین، انواع زمین تنیس عبارتند از زمین چمن، زمین خاکی یا رُسی ، زمین سرپوشیده و زمین سخت یا هارد کورت. جنس زمین بازی تنیس بر سبک بازی ورزشکاران تأثیر مستقیمی می‌گذارد. حتی می‌توان گفت که اگر جنس زمین با سبک بازی متناسب نباشد می‌تواند منجر به آسیب‌ها و مصدومیت‌هایی برای ورزشکاران شود.

به عنوان یک نکته‌ی اساسی باید گفت که هر کدام از جنس‌هایی که به عنوان سطح زمین بازی استفاده می‌شود دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است و این ویژگی‌ها می‌توانند در انتخاب سبک بازی مؤثر باشند. در این مطلب به معرفی ویژگی‌های هر کدام از این زمین‌ها می‌پردازیم.

تفاوت‌های عمده انواع زمین تنیس

زمین‌های تنیس به طور کلی دارای چهار نوع متفاوت هستند: خارد کورت، چمن، خاکی رسی و کارپت. به همین دلیل مسابقات در طول سال به چهار فصل تقسیم می‌شود که البته کوتاه‌ترین آن‌ها در زمین چمن و طولانی‌ترین آن‌ها در زمین خاکی رسی انجام می‌شود. مسابقات گرند اسلم استرالیا و آمریکا که اولین و آخرین گرند اسلم‌های سال هستند از هارد کورت بهره می‌برند. گرند اسلم فرانسه از خاک رس و گرند اسلم ویمبلدون هم از چمن بهره می‌برد.

مشخصات و ابعاد زمین تنیس

در تعریف کلی، زمین تنیس متشکل از یک سطح مستطیلی است که دارای بستری سخت و سفت بوده و یا از ترکیباتی محکم ساخته می‌شود. این زمین به وسیله‌ی تور به دو نیمه‌ی مساوی تقسیم می‌شود. این زمین دارای طول ۲۳.۷۷ متر (برابر با ۷۸ فوت) است. عرض زمین تنیس هم برای مسابقات تک‌نفره ۸.۲۳ متر (برابر با ۲۷ فوت) و برای مسابقات دو نفره ۱۰.۹۷ متر (برابر با ۳۶ فوت) است. در این زمین تور در وسط و در عرض زمین کشیده می‌شود تا آن را دقیقاً به دو نیمه‌ی مساوی تقسیم کند. این تور در گوشه ها دارای ارتفاع ۱.۰۷ متر (برابر با ۳ فوت و ۶ اینچ) است که این ارتفاع در مرکز زمین برابر با ۹۱۴ میلیمتر (۳ فوت و ۳ اینچ) خواهد بود.

حریم زمین بازی تنیس

زمین تنیس علاوه بر ابعاد محیط بازی، به فضایی هم در اطراف به عنوان حریم نیاز دارد تا بازیکنان بتوانند آزادانه در آن حرکت کرده و توپ‌هایی را که به محدوده‌ی اطراف زمین می‌روند، جواب داده و برگردانند. فضای مناسب برای این حریم ۳ الی ۴ متر برای کناره‌ها و ۶ تا ۸ متر برای پشت زمین است. همچنین فضای سمت راست هر بازیکن (Deuce Court) و فضای سمت چپ هم (Advantage Court) نامیده می‌شود.

زمین تنیس هارد کورت یا سخت

انواع زمین تنیس

زمین تنیس هارد کورت Hard Court از مناسب‌ترین انواع زمین تنیس بوده به طوری که از سوی فدراسیون جهانی تنیس، برای بازیکنان در تمامی سطوحی آماتور و حرفه‌ای به عنوان مناسب‌ترین نوع زمین برای معرفی شده است. مواد تشکیل دهنده‌ی این زمین پلاستیک و سیمان است. به عنوان برخی از مشهورترین مسابقاتی که از زمین تنیس هارد کورت استفاده می‌کنند، می‌توان از ایندین ولز مسترز (Indian Wells Masters)، مسابقات آزاد استرالیا و مسابقات آزاد آمریکا نام برد.

طبق روال مرسوم در ایالات متحده آمریکا، معمولاً از زمین‌های سخت برای تنیس استفاده می‌شود. مبنای این زمین‌ها، آسفالت یا بتون ساخته شده بوده و از اکریلیک یا مواد دیگر هم به عنوان روکش برای آن‌ها استفاده می‌شود. نگهداری راحت و آسان این زمین‌ها باعث مقبولیت گسترده آن‌ها شده است. علاوه بر این باید گفت که زمین‌های سخت برای تمامی بازیکنان مناسب است. به دلیل تخت بودن سطح زمین، جهش توپ در این زمین‌ها زیاد و نیز قابل پیش‌بینی است. سرعت توپ هم در زمین هارد کورت بیش از زمین‌های خاکی و البته کم‌تر از زمین چمن است. بنابراین این نوع زمین‌ها گزینه‌ای مناسب و به نوعی ما بین زمین‌های خاکی و چمن قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب زمین هارد کورت

مزیت جالب زمین هارت کورت، قابلیت بالا برای انتخاب رنگ و نیز سرعت زیاد ساخت آن با استفاده از ترکیبات شن‌های گوناگون است. همچنین از نگهداری ساده و راحت آن می‌توان به عنوان یک مزین یاد کرد.

اما به عنوان ایراد، باید از آسیبی نام برد که به علت سختی زمین می‌تواند گریبان‌گیر ورزشکاران شود. همچنین نباید از یاد برد که سطوح بتونی یا آسفالتی این زمین‌ها می‌توانند حرارت را منعکس کرده و در محیط‌های گرم برای ورزشکاران مشکلاتی را به وجود خواهند آورد.

زمین تنیس خاکی

انواع زمین تنیس

از دیگر انواع زمین تنیس ، زمین‌های خاک رس (Clay Court) هستند که به صورت قرمز رنگ وجود دارند. همان‌طور که از نام این زمین‌ها پیداست، جنس آن ها از خاک رس است که لایه نازکی از پودر آجر بر روی آن قرار می‌گیرد. این زمین‌ها از متداول‌ترین انواع زمین تنیس محسوب شده و اغلب آن را با رنگش سرخش می‌شناسند. مسابقات بسیار مهمی هم در این زمین‌ها اجرا و برگزار می‌شود مانند: رولاند گاروس (Roland Garros)، مونت کارلو رولکس مسترز (Monte Carlo Rolex Masters)، اوپن بارسلونا (Barcelona Open) و البته مسترز رم (Rome Masters). همچنی مسابقات تنیس آزاد فرانسه هم از این نوع زمین، بیش‌ترین استفاده را می‌کند.

کم‌ترین سرعت عمل در زمین‌های خاکی دیده می‌شود. این زمین‌ها سرعت توپ را پایین آورده و در مقابل بیش‌ترین جهش را برای توپ ایجاد می‌کنند. به دلیل همین ویژگی‌های منحصر به فرد است که زمین‌های بسیار محبوب هستند.

مزایا و معایب انواع زمین تنیس خاکی

زمین‌های خاکی از بین انواع زمین تنیس با وجود این‌که هزینه‌ی ساخت کمی دارند، در مقابل هزینه نگهداری بالایی دارند. آب، این زمین‌ها را مرطوب نگه می‌دارد و تنها با آبیاری مرتب است که می‌توان در آن‌ها خوب و راحت بازی کرد. به همین دلی استفاده از این زمین‌ها به دلایل زیست محیطی و نیز بحران‌ها آب، توصیه نمی‌شود. اما به عنوان مزیت این زمین‌ها، می‌توان به این نکته اشاره کرد که حتی بلافاصله پس از بارش باران هم می‌توان در این زمین خاکی یا رسی تنیس بازی کرد.

زمین تنیس چمن

انواع زمین تنیس

از اولین زمین‌هایی که برای تنیس استفاده شد، زمین تنیس چمن (Grass Court) بود. مشهورترین مسابقاتی که در. آن زمین تنیس چمن استفاده می‌شود، مسابقات گرند اسلم ویمبلدون (Wimbledon Grand Slam) است که در واقع اولین. تورنمنت تنیس هم نام دارد. از ویژگی‌های این زمین از انواع زمین تنیس می‌توان به این نکته اشاره کرد که. چمن سریع ترین نوع زمین است. در زمین چمن و به دلیل سرعت بیش‌تر آن، فواصل بین امتیازات. کوتاه‌تر است. همچنین این موضوع باعث می‌شود که رکورد‌های ضربات. Ace در یک بازی متعلق به زمین چمن باشد. زیرا به دلیل سرعت بالا، اجازه برگشت دادن توپ‌های. سخت‌تر را به بازیکن مدافع نمی‌دهد. به همین دلیل بازیکنان تدافعی‌تر. کم‌تر می‌توانند سرویس‌های بازیکنان قوی‌تر را برگشت بدهند.

در این زمین‌ها بازیکنانی که تنیس سنتی مانند سرو و والی (Serve And Volley) بازی می‌کنند بسیار. راحت‌ترند. همچنین بازیکنانی که سرویس‌های قوی‌تری داشته و به بازی لب. تور هم مسلط باشند، زمین چمن بسیار به کمک‌شان خواهد آمد.

مزایا و معایب انواع زمین تنیس چمن

از معایب زمین چمن می‌توان به لیز بودن آن اشاره کرد که باعث مصدومیت‌های جزئی برای. بازیکنان می‌شود. همچنین ترمیم و نگهداری زمین چمن نسبت به دیگر. انواع زمین تنیس سخت‌تر است؛ مرتب باید آبیاری شده و هرس گردد. از سرعت. بیش‌تر بازیکنان و توپ هم می‌توان به عنوان مزایای این زمین نام برد.

زمین تنیس چمن مصنوعی

انواع زمین تنیس

از مرسوم‌ترین و شناخته شده‌ترین انواع زمین تنیس می‌توان به زمین چمن مصنوعی اشاره. کرد که در سال‌های اخیر رواج بسیاری یافته است.

مزایای زمین چمن مصنوعی

این زمین بنا بر دلایل بسیاری، همواره مورد توجه تنیس‌بازان است از جمله: قابلیت استفاده بدون. در نظر گرفتن سرما یا گرمای هوا در تمام فصل‌ها، زیبایی همیشگی و دائم و نگهداری راحت و بی‌دردسر.

زمین تنیس کارپت

کارپت (Carpet) یکی از انواع خاص زمین تنیس است که بازی در آن‌ها در ورزشگاه‌های. سرپوشیده انجام شده و نیازی به هوای آزاد ندارند. این زمین‌ها به لحاظ ظاهری بسیار. شبیه به زمین‌های هرد کورت هستند اما پایه موادی که در آن‌ها استفاده شده، متفاوت است.. زمین‌های کارپت در جذب شوک‌های وارد شده و تنش‌ها قابلیت بسیاری داشته، انعطاف‌پذیرند. و از الاستیسیته‌ی بالای برخوردارند. این زمین‌ها مجهز به کفپوش‌هایی هستند که بر روی. سطوح بتنی، آسفالت و حتی سرامیک قابلیت چسبندگی بالایی دارند. موادی که در ساخت. این کفپوش‌ها به کار می‌رود در برابر نور خورشید، باکتری و قارچ مقاوم است و به دلیل داشتن قابلیت. ضربه‌پذیری و خاصیت ارتجاعی، منعط بوده و احتمال صدمه دیدن تنیس‌بازان را بسیار پایین می‌آورند.

مزایا و معایب کلی کفپوش زمین تنیس

کسانی که قصد راه‌اندازی زمین تنیس را دارند باید با انواع زمین تنیس علی‌الخصوص کفپوش‌ها. آشنا باشند زیرا هزینه‌ی ساخت و نگهداری این زمین‌ها بالا است. به واسطه‌ی. آشنایی درست با این کفپوش‌ها، می‌توانند کارکرد هر کدام را در نظر گرفته و با توجه به بودجه‌ی خود. زمین مناسب را انتخاب نمایند. زیرا هر کدام از این زمین‌‌ها در نوع و سبک بازی. بازیکنان تأثیر گذاشته و میزان جهش و، حرکت و سرعت توپ نیز در آن‌ها متفاوت است. پس باید. با توجه به کاربرد زمین، کفپوش مناسب در نظر گرفته شود.

انوع این کفپوش‌ها که به شکل تایل تولید می‌شوند ویژگی‌های بسیار عالی و مخصوص به خود دارند.. در این کفپوش‌ها می‌توان با استفاده از لایه‌ی ضربه‌گیر که در زیر کفپوش تعبیه. می‌شود، قدرت ضربه‌پذیری آن را هم افزایش داد، علاوه بر ویژگی برگشت‌پذیری مناسب. توپ که سطح سخت رویه از آن برخوردار است. این لایه‌ی رویه به شکل. برجسته در نظر گرفته و تولید می‌شود تا مانع از سر خوردن بازیکنان شود.

نکته‌ی آخر

اگر دیدید که بر روی یک زمین عمیق قرمز رنگ، راجر و فدرر و رافائل نادال مشغول زدن. ضربات سهمگین خود هستند، می‌توانید بلافاصله متوجه شوید که این مسابقه. از مسابقات فرنچ اوپن (French Open) است که بهار هر سال در ورزشگاه. رولان گاروس در شهر پاریس برگزار می‌گردد. حالا دیگر می‌دانید که این یک زمین خاکی رسی است.. مسابقات فرنچ اوپن تنها مسابقه‌ی جایزه‌ی بزرگ است که بر روی زمین خاکی رسی انجام می‌شود.. این زمین‌ها باید مرتباً آبیاری شده و غلطک و جارو شوند. اما می‌توان از. مسابقات اوپن استرالیا (Australian Open) و اوپن ایالات متحده (The US Open) هم به عنوان مسابقاتی نام برد. که از انواع زمین تنیس بر روی زمین‌های هارد کورت برگزار می‌شود.

شناخت ویژگی‌های زمین و آگاهی از شرایط تعمیر و نگهداری آن،. کلید موفقیتی است برای مالکان زمین‌های تنیس که در این مقاله به همین موضوع پرداختیم.

سایر مطالب
error: